Reinstating Minhagim

More
05 Jul 2010 01:39 #1792 by Daniel
Reinstating Minhagim was created by Daniel
How do we know that one is always permitted to change back to the Minhagim of his parents?

Daniel

Please Log in to join the conversation.

More
09 Jul 2010 01:20 #1800 by Michael
Replied by Michael on topic Reinstating Minhagim
This is what is accepted by the poskim. The Chazon Ish holds that the Chassidim should change back to Nusach Ashkenaz, and so does R' Moshe Feinstein.
We can also see for example Rav Duschinsky that said that Chassidim who had a minhag for several generations to do Hagboho before Krias Hatoroh (like the Sephardim), should change back to the Ashkenazi minhag to do Hagboho after Krias Hatoroh.

Michael FRBSH

Please Log in to join the conversation.

More
12 Jul 2010 13:25 #1803 by Daniel
Replied by Daniel on topic Reinstating Minhagim
Can you please provide Ma'areh mekomos for the three sources cited?

Daniel

Please Log in to join the conversation.

More
18 Jul 2010 02:58 #1812 by rallisw
Replied by rallisw on topic Reinstating Minhagim

Michael wrote: We can also see for example Rav Dushinski that said that Chassidim who had a Minhag for several generations to do Hagboho before Krias Hatoroh (like the Sephardim), should change back to the Ashkenazi Minhag to do Hagboho after Krias Hatoroh.

I don't know if this is such a good example. According to Dr. Yonah Frankel (someone who has researched the nusach and minhogim of the Rishonim for many years), the original MA was to do Hagboho before Kerias HaToroh. (It only makes sense to announce, "V'Zous HaToroh" before reading rather than afterwards.)

Rallis

Minhag Avoseinu Torah Hee!

Please Log in to join the conversation.

More
19 Jan 2011 02:23 - 31 Jul 2017 01:22 #1895 by Michael
Replied by Michael on topic Reinstating Minhagim

Daniel wrote: Can you please provide Ma'areh mekomos for the three sources cited?


I was sent the following by Rav Hamburger:


דעתו ההלכתית של רבי אברהם ישעיהו קרליץ בעל 'חזון איש' היתה שראוי לכל האשכנזים באשר הם, להתפלל נוסח אשכנז, גם אם אבותיהם שינו לנוסח ספרד לפני כמה דורות, "כי זה שהתחיל בנוסח ספרד – הוא המשנה".[1] כאשר התלוננו חסידים בבית כנסת בצפון הארץ על אחד מחבריהם שהתפלל נוסח אשכנז לפני התיבה, החליטו המתדיינים להופיע בפני ה'חזון איש' כדי שיכריע ביניהם. הביט החזו"א לעברו של המתפלל בנוסח אשכנז ואמר: "אתם שיניתם? הם אלו ששינו".[2] הדברים מכוונים לאשכנזים שאימצו את נוסח ספרד, אך לא לבני עדות ספרד, וכפי שהדגיש אחיינו ותלמידו המובהק רבי חיים קניבסקי: "בני הספרדים לא ישנו, ובני החסידים יכולים לשנות".[3] כאשר שואלים אותו על "מי שאביו מתפלל נוסח ספרד האם מותר לבנו לשנות ולהתפלל נוסח אשכנז?", רגיל הוא להשיב: "ה'חזון איש' אמר שאלו שמתפללים נוסח ספרד מפני שהם חסידים או הונגרים בניהם יכולים לשנות".[4

פסק הלכה דומה ניתן גם על ידי רבי משה פיינשטיין בעל 'אגרות משה בנימוק ש"הם שינו מנהג אבותיהם ורבותינו אדירי עולם, חכמי צרפת ואשכנז, ואין ידוע טעם ברור במה שהתירו לשנות נוסח הקבוע, נגד הירושלמי שהביא ה'מגן אברהם' ריש סימן ס"ח".[5] היה מי שיצא "לנגח פסק המפורסם של הגאון רבי משה ז"ל, דיש לשנות מנוסח ספרד לנוסח אשכנז", בטענה שלעולם אין לשנות מנוסח אבות, כפי שנפסק ב'משנה ברורה': "המנהגים שנהגו בשרשי התפלה לכולי עלמא אין לשנות כל אחד ממנהג מקומו כגון מנוסח אשכנז לספרד או להיפך וכל כהאי גוונא".[6] על כך הגיב רבי חיים דב אלטוסקי בעל 'חידושי בתרא', כי אין בכך שום סתירה לדברי ה'אגרות משה', "דהא לא מיירי באיש ספרד שבא לשנות לנוסח אשכנז, שזה ודאי לכולי עלמא אין לשנות, אלא מיירי ביהודי אשכנז וגם פולין, הונגריה, רוסיא וכוליה, בכללם שאבות אבותיהם שינו נוסחתם בהמונים מנוסח אשכנז לנוסח ספרד, מפני שסברו שעדיף נוסח זה על זה ח"ו, ולכן כיון שהקדמונים מכתות אלה שינו שלא כדין, דהלא אסור לשנות... כי י"ב שערים בשמים נגד י"ב שבטים וכל שבט יש לו שער ומנהג לבד. לכן הנכד שחוזר לחיק אבותיו האשכנזים אינו משנה אלא מחזיר עטרה ליושנה".[7

אף רבי יוסף שלו' אלישיב נקט "שהנוסח המקורי של בני אשכנז הוא נוסח אשכנז, ולעולם יש לחזור אליו".[8] ההסבר לכך חזר ונשנה בפיו של רבי אהרן יהודה ליב שטיינמן: "מנהג האשכנזים ביסודו היה אשכנז והחסידים הם שקמו ושינו לנוסח ספרד, ועל כן מי שמשנה מנוסח ספרד לנוסח אשכנז אינו נחשב שינוי".[9] וכן הורה רבי בנימין זילבר בעל 'אז נדברו' שהיות והחסידים שינו ממה שהיו נהוג לפניהם בדורות הקדמונים מגדולי אשכנז, מותר לבני חסידים לחזור למנהגי אבות אבותיהם.[10

Sources:

[1] מפי הגר"ח קנייבסקי שליט"א בשם אביו בעל 'הקהילות יעקב', כפי שמובא אצל ר"צ יברוב, מעשה איש, ח"א, בני ברק תשנ"ט, עמ' קכט; וכן מפי הג"ר שמריהו גריינימן, כפי שהובא במעשה איש, ח"ד, בני ברק תשס"א, עמ' קיד

[2] ר"צ יברוב, מעשה איש, ח"ג, בני ברק תש"ס, עמ' קיח. השוה: בית דוד, עלון שבועי, חולון מנ"א תשל"ו, שנה תשיעית, סוף העלון: "שאלה: מי שאביו מתפלל נוסח אשכנז, והוא התפלל עד עכשיו בנוסח ספרד, האם מותר לו לחזור לנוסח אשכנז, משום 'אל תטוש תורת אמך' או האם צריך הוא לחשוש לדברי החתם סופר בשו"ת או"ח סימן ט"ו?". תשובת הגר"י זילברשטיין: "פשוט הוא שמי שהתפלל עד כה לא כנוסחת אביו, מותר לו לחזור לנוסח אביו, ולכן בנדון השאלה ודאי שמותר לבן לחזור לנוסח אשכנז, מה שיש להסתפק הוא האם העדה האשכנזית, שאביו מתפלל בנוסח ספרד, והבן הלומד בישיבה שמתפללים בה בנוסח אשכנז, אינו חפץ להתפלל בנוסח אחר משאר בני הישיבה, האם מותר לו להתפלל בנוסח אשכנז כנוסח הישיבה, או שאסור לו, מאחר ואביו מתפלל בנוסח ספרד. ומדברי החתם-סופר הנזכר בשאלה, נראה שמותר לבן להתפלל בנוסח אשכנז, שהרי כך הוא העיד שבעל ההפלאה התפלל בנוסח ספרד ובסידור האר"י, ובנו בעל מחנה לוי, התפלל אשכנז וגם שמענו שהחזון איש הורה לתלמיד שבא לפניו בשאלה דומה, שמותר לו לשנות מנוסח אביו שהוא ספרד לאשכנז, מאחר וגם אבות אבותיו שהיו אשכנזים התפללו לראשונה אשכנז, ושינו לספרד, לכן מותר לבן לשוב לאותה נוסחה ראשונה, אשכנז

[3] מכתב הגרח"ק המובא אצל רא"ה ינאי, בנים חביבים, לייקוואוד תשס"ד, עמ' רסט

[4] מכתבו בבנים חביבים, שם. ועי' שו"ת תשובות והנהגות (שטרנבוך), ח"א, סי' ס"ח

[5] שו"ת אגרות משה, או"ח ח"ב, סי' כ"ד

[6] משנה ברורה, סי' ס"ח ס"ק ד

[7] חידושי בתרא על הג"ה במשנה ברורה בהלכות הנובעות ממסכת ברכות, על משנה ברורה חלק א' סימנים מ"ו-קכ"ז, ירושלים תשמ"ז, עמ' צה-צו

[8] רי"י פוקס, תפילה כהלכתה, ירושלים תשמ"ט, עמ' פח הע' ד

[9] רש"מ עמאר, שמע שלמה, ח"ב, בני ברק תשנ"ה, עמ' כב. שם מסופר שהתפלא הרב על הוראת בעל רי"י קנייבסקי בעל 'קהלות יעקב' לבחור בישיבת פוניבז' להמשיך ולהתפלל כאבותיו בנוסח ספרד

[10] ר"מ צוריאל, אוצרות הגאון הרב ר' אליהו מוילנא ובית מדרשו, בני ברק תשנ"ה, עמ' 290

And here is Rav Dushinski:

פסק הלכה עקרוני ברוח זו יצא גם מאת רבי יוסף צבי דושינסקי אב"ד העדה החרדית בירושלים (תרכ"ה-תש"ח), על שאלה שנשאל "מחסידים אנשי מעשה", שנהגו להגביה את ספר התורה לפני קריאת התורה כדרך כמה עדות חסידיות על פי מסורת הספרדים, "אם מותרין לשנות ולעשות כמנהג הרמ"א שכתב שעושין כן בגמר הקריאה בהגבהה. ולפי עניות דעתי נראה דמותר ונכון לעשות כן ולנהוג כמו שנוהגין האשכנזים בכל תפוצות ישראל... וכל מי שיחזור לעשות כמנהג הזה, לירושת אבותיו הוא חוזר

שו"ת מהרי"ץ דושינסקי, ח"א, סי' י

Michael

Please Log in to join the conversation.

Powered by Kunena Forum